Rubriky
2019

3DD – Po stopách Ondráše (Orlí hnízdo)

STŘEDISKOVÁ Víkendovka

,,Po stopách Ondráše“(světlušky, vlčata),

„Buď připraven“ (skautky, skauti)

Výprava začala v pátek odpoledne v Ostravě na hlaváku. Sešlo se nás tam 40 dětí, 4 vedoucí a jedna manželka. Vlakem jsme dojeli do Čeladné a
pokračovali výšlapem na salesiánskou chatu Orlí hnízdo. Tam už nás
čekala Luvi, šéfkuchař Honza, jejich Zuzanka a výborný čaj. Večer
dorazil druhým autem Bidlo. Řekli jsme si, že se náš program rozvětví.
Zatímco z vlčat a světlušek se stanou zbojníci, skauty a skautky čekal
trénink na Svojsíkův závod. Skautský prohram začal během cesty vlakem. Náš úkol byl vytvořit ze 7-mi holek a 6-ti kluků tři stejně silné týmy, které spolu soupeřily během celého víkendu. Cestou jsme ještě hádali příběhy z karetní hry „černá kronika“.

Zbojnické aktivity začaly po zabydlení chaty v pátek večer divadlem. Dozvěděli jsme se, že po 30leté válce vládl v místním kraji hlad, bída a zlí feudálové. Nebylo divu, že některým sedlákům ruply nervy a dali se na zboj. Mezi nimi Ondráš, synek z dobře situované rodiny. Ochotníci z řad světlušek, vlčat a vedoucích předvedli profesionální herecký výkon, přepadli kočár s hraběnkou a zlým správcem a dali mu nakládačku oproti scénáři hned dvakrát. Ondráš pak předal dětem zprávy napsané neviditelným inkoustem, které se nám podařilo rozluštit nad hořící svíčkou. Shořela jen jedna zpráva, ale v plamenu byla i tak rozluštěna. Po rozluštění indicií jsme se dozvěděli rozdělení do zbojnických družin
– Ondráši, Juráši, Matóši, Jánošíci – a program na další den. S čistými zuby jsme se pomodlili a šli spát.

Skautky a skauti se mezitím sešli v boční místnosti a dozvěděli se o disciplínách, které nás mohou potkat na Svojsíkově závodě a které je proto třeba procvičit. Začalo to mp3-pípaním z Bidlova mobilu (morseovka). Ukrytá zpráva rozrazovala, že v altánku u naší chaty je další indície. Měli jsme najít pramen potoka a nedalekou lanovku. Vrátit jsme se měli ve 23h. Během cesty sněžilo a svítili jsme si čelovkami. Po 23h jsme se vrátili zpět. Nenašli jsme nic 🙂 S vědomím, že ráno
nemusíme na rozcvičku, jsme šli spokojeně spát.

V sobotu ráno světlušky a vlčata využila sněhové nadílky a rozvičila se koulovačkou. Po snídani čekala vlčata a světlušky zbojnická škola. Na jednom stanovišti se chytal kočár s hraběnkou a jejím správcem do lan přivázaných mezi stromy. To nemohlo být zakončeno jinak než nakládačkou. Na druhém stanovišti se vyráběly valašky. Třetí stanoviště byla příprava
zbojnického guláše. Tady se ukázalo, že to mají naši zbojníci už dobře natrénováno z domu. Po svačině Půďa vymyslel hru na půdě. Hledala se písmenka a po jejich správném seskládání družiny vyluštily větu, že se odpoledne má jít dál po stopách Ondráše, a to ke kapli sv. Antonína. Po skvělém zbojnickém guláši jsme tam skutečně došli. Na začátku to tak
nevypadalo, když jsme často po čtyřech zdolávali zkratku proti vrstevnicím. Odměnou bylo dětské hřiště a poloautomatizovaný kolotoč. Najednou na nás od kaple začal výskat chlapík s krykou v ruce. Byla to valaška a nikdo jiný než Ondráš. Pomodlili jsme se k sv. Antonínovi, nasadili si opasky, čímž se z nás stali skuteční zbojníci, a vytáhli z
kaple poklad s novými skautskými tričky.

Navzdory plánu vstali v sobotu velmi brzy i skauti a skautky, jelikož odpočaté světlušky a vlčata řádili už v 6h. Dopolední aktivity po snídani a nástupu se točily mezi třemi týmy vždy po 20 minutách: a) hledání informací, b) vyplnění podacího lístku, sbalení balíku a přezutí gumy jízdního kola, c) zapojit el. obvod VOLTIK-1/2. Bylo vidět, kdo v čem vyniká a jak pracujeme v týmu. Vše se bodovalo jako na „Svojsíkači“. Odpoledne jsme měli všechny úkoly venku: a) přenesení vajíčka pomocí vázaček a větvičky b) s lanem vytvořit mezi stromy hrazdu, na kterou měl tým udělat celkem 20 zhybů, c) zjistit vlakové spoje a udělat chemický pokus s ohněm. Po obou programových blocích jsme vyhlásili a odměnili vítěze. Pak byla 1h pauza a příprava na květnou mši – zkouška zpěvů a příprava ministrování. Večer nás navštívil otec Václav, který ve vedlejší vesnici přibral čerstvou skautskou vůdkyni Lulu. Pan farář pro nás odsloužil mši svatou. Po večeři měli skauti osobní volno. Hráli ping-pong, městečko Palermo atd. Ve 23h se šlo spát.

V neděli ráno byla rozcvička pro všechny, jeli jsme dostihy. Dopoledne jsme trávili více v duchu Velikonoc. Snad k tomu můžeme počítat i hru kaplan, farář, biskup. Vlčata pak pletla pomlázky a světlušky barvily vejce a kreslily si. Skautky a skauti se po snídani věnovali zdravovědě a modelovým situacím zranění – zlomenina, krvavé zranění, otrava, šok.
Naučili jsme se používat 5T (tišení, teplo, tekutiny, transport, ticho) a vysvětlili si telefonní linky 112 a 155. Po obědě všechny čekalo balení, větší uklízeli chatu, menší děti hráli venku hry. Po cestě k vlaku jsme ještě zažili nálet, tsunami a zase nálet. Cesta nám utekla i díky přestupu na autobus a zase zpátky na vlak z důvodu výluky. Těšíme se na další akce.